V našem městě došlo k 1. 1. 2003 ke sloučení všech mateřských škol v jeden právní subjekt. V minulém období došlo k postupnému vytváření pravidel nové organizace tak, aby fungovala efektivně ke spokojenosti rodičů i zřizovatele. Každá škola si vytváří svůj ŠVP, která respektuje priority a podmínky jednotlivých zařízení a tím je také zabráněno potlačení identity škol.
Příspěvková organizace slučuje v současné době 3 samostatné budovy — MŠ Husovu, MŠ Šafaříkovu a MŠ Fišerovu. Naše škola poskytuje předškolní vzdělání uložené školským zákonem. Chceme být škola, která uplatňuje moderní metody, ale nezapomínat na osvědčené postupy. Chceme seznamovat s dnešní technikou, ale nezapomínat na tradice. Chceme vychovávat člověka pro globální svět , ale nezapomínat na národní identitu Chceme vychovávat člověka se zdravým sebevědomím, ale nezapomínat na respektování ostatních. Chceme školu pro děti, ale i pro jejich rodiče a zaměstnance, kteří budou motivováni k profesnímu růstu a dobré práci.
Naší vizí je dítě připravené nejen na školu, ale především pro život v dnešní době.
Je to „absolvent“, který se umí samostatně rozhodovat, orientuje se bez větších problémů v nových situacích i problémech úměrně svému věku, snaží se o kreativní hledání optimálních variant, je schopný komunikace s lidmi, je empatický, asertivní, ale nejedná agresivně. Je připraven cíleně přijímat další poznatky, učení ho zajímá a je schopný pracovat ve skupině. Uvědomuje si svoje silné i slabší stránky a přiměřeně věří ve svoje síly.
* rozhodnout se, vybrat si a nést za svou volbu zodpovědnost
* přijímat změny a aktivně se s nimi vyrovnat
* samostatně myslet, prozkoumávat věci do hloubky
* rozpoznat problém a účinně ho řešit, bránit se agresi
* být tvůrčí a mít představivost
* sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství
* spolupracovat, spolupodílet se na činnostech a rozhodnutí, komunikovat
* respektovat a tolerovat
* nastartovat se na další vzdělávání
MŠ Husova je jednopodlažní budova se dvěma třídami a celkovou kapacitou 39 dětí. Tato MŠ je nejstarší, není dobře prostorově řešena (společné soc. zařízení). V MŠ se nachází společní jídelna a místnost na cvičení MŠ se nachází společní jídelna a místnost na cvičení V současné době se připravuje projekt na výstavbu nové MŠ na stávajícím místě. MŠ je rodinného typu s úzkou spoluprací s rodiči, zaměřuje se na poznávání přírody, sounáležitost s přírodou, udržitelnost a rozvoj přirozených pohybových dovedností.
MŠ Šafaříkova je dvoupodlažní budova se čtyřmi třídami a celkovou kapacitou 96 dětí. Tato MŠ byla vybavena novým nábytkem, také školní jídelna vyhovuje současným předpisům. V nedávné době byla dovybavena zahrada v rámci projektu“přírodní zahrada“.
Mateřská škola Šafaříkova se profiluje specifickým zaměřením na propojení vzdělávacích oblastí s prvky badatelské činnosti a s důrazem na smysluplné využívání moderních digitálních technologií. Cílem je rozvíjet děti v souladu s jejich individuálními potřebami, zároveň však reflektovat aktuální společenské i technologické výzvy. Věříme, že děti jsou přirozenými účastníky digitálního světa, a proto je naší prioritou je s tímto prostředím bezpečně, uvědoměle a efektivně seznamovat.
Děti v mateřské škole se již od raného věku učí využívat digitální technologie nejen jako nástroj zábavy, ale především jako prostředek poznávání, tvořivosti a praktické pomoci v každodenním životě. Během vzdělávacích aktivit děti pracují s tablety, digitálními fotoaparáty, robotickými hračkami, mikroskopy, interaktivními pomůckami pro rozvoj prostorové představivosti a dalšími technologiemi, které jsou plně integrovány do běžného programu.
Systematicky je rozvíjena schopnost dětí samostatně vyhledávat informace, analyzovat je, třídit a využívat v souvislostech. Součástí tohoto procesu je také výchova k mediální a digitální gramotnosti — děti jsou srozumitelnou formou vedeny k uvědomění si rizik, která mohou být spojena s pohybem ve virtuálním prostoru, včetně nutnosti ověřování informací, ochrany soukromí a digitální hygieny.
Důležitou roli zde hraje také prevence — problematika digitální závislosti a tzv. digitální demence je dětem přibližována prostřednictvím příběhů, knih a modelových situací, které jim srozumitelně zprostředkovávají konkrétní hrozby a vhodné způsoby jejich řešení. Součástí vzdělávacího programu je rovněž práce s piktogramy, které se děti učí chápat jak v kontextu digitálních zařízení, tak i v každodenním životě, čímž se posiluje jejich schopnost orientace ve vizuálně zprostředkovaných informacích.
MŠ Fišerova ul. je čtyřtřídní s celkovou kapacitou 100 dětí. Budova je dvoupodlažní, v suterénu se nachází částečně využívané prostory. V přízemí je i cvičebna, každá třída má svoje sociální zařízení a šatnu. Zahrada je rozlehlá a byla zrekonstruovaná podle projektu přírodní zahrady.
MŠ se zaměřuje na rozvoj pohybových dovedností ve všech směrech. Vedeme děti nejen k přirozenému pohybu, ale také děti formou he a motivačního cvičení záměrně rozvíjí jednotlivé svalové skupiny. Děti cvičí na nářadí v tělocvičně každý týden, dostatek prostoru k rozvoji přirozeného pohybu poskytuje zahrada. Děti mají možnost zúčastnit se lekcí plavání a bruslení. Hojně je využíváno propojení pohybu s hudbou.
Dalším zaměřením MŠ je rozvoj mluvních dovedností dětí. Pracujeme skupinově s dětmi od čtyř let, které potřebují pomoci s motorikou mluvidel a s dětmi, pro které není jazyk český jazykem mateřským. V MŠ se provádí depistáž a některé děti doporučujeme k práci s klinickým logopedem. Rozvíjení mluvních dovedností probíhá i jinými formami — práce s knihou (děti zde mají čtenářské kouty), dramatizací, formou jazykových her.